آموزش هرس درخت انار

Friday، ۱۳ Aabaan ۱۴۰۱

درختان انار بسیار زیبا هستند و میوه‌های خوشمزه و خوش‌رنگ تولید می‌کنند. هرس درخت انار به رشد سالم و پربار درخت کمک می‌کند. انار را می‌توان به عنوان درختچه یا درخت در حیاط خانه یا باغ پرورش داد. اگرچه انار نیاز مبرم به هرس ندارد، اما می‌تواند از فواید هرس بهره‌مند شود. می‌توانید انار خود را برای شکل و فرم‌دهی تنه درخت و برای افزایش تولید میوه یا تولید میوه درشت‌تر، هرس کنید. هرس انار بهتر است در زمان خواب درخت انجام شود. پس از پایان یخبندان اما قبل از گلدهی کامل درخت در بهار بهترین زمان هرس انار است.

هرس درخت انار همواره بخش مهمی از مراقبت مربوط به درختان است. این عمل به هدایت مواد مغذی لازم برای رشد، به شاخه‌های درخت کمک می‌کند. هنگامی که شاخه‌های مرده، متقاطع یا کم ارزش را هرس می‌کنید، اکسیژن، آب و سایر عناصر حیاتی را تشویق می‌کنید تا شاخه‌های باقی مانده را تغذیه کنند. این شاخه‌های باقی مانده غذای بیشتری را دریافت می‌کنند. این هرس به شکوفایی درخت کمک می‌کند، زیرا مواد مغذی بیشتری برای شاخه‌های کمتری وجود دارد و میوه‌های انار می‌توانند به طور موثرتری از آنها استفاده کند. خطر ابتلا به آفات و بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و رشد سالم و قوی درخت را افزایش می‌دهد.

درختان میوه دقیقاً پس از مرحله برداشت در برابر بیماری‌ها یا آفات آسیب پذیر هستند، چون با دمای هوا شروع به پایین آمدن می‌کند. در طول این مدت، هاگ‌های قارچ، برگ‌های افتاده یا شاخه‌های در حال خشکیدن را آلوده می‌کند. همین امر در مورد هجوم آفات نیز صدق می‌کند. بسیاری از آفات درختان میوه، تخم‌های خود را روی درخت می‌گذارند تا آنها را در سراسر زمستان ایمن نگه دارند. هنگامی که بهار می‌رسد، آنها از تخم بیرون می آیند و درخت را پر از آفات می‌کنند، در این مرحله معمولاً برای نجات درخت خیلی دیر است. در این پست از وبلاگ نهالستان وحیدافشار، همه چیزی را که باید در مورد نحوه هرس درخت انار بدانید، از جمله بهترین راه برای انجام آن را مورد بحث قرار خواهیم داد.

میوه انار

1-بهترین زمان از سال برای هرس انار

درختان انار را در اواخر زمستان و اوایل بهار قبل از شروع رشد، هرس کنید. این بهترین زمان برای هرس است زیرا این اطمینان را ایجاد می‌کند که درخت قبل از شروع فصل رشد، زمان کافی برای بهبود شاخه‌های هرس شده خود را داشته باشد.

2- نحوه هرس درخت انار در سال اول

اگر قبلا درخت انار کاشته اید، می دانید که مراقبت از درخت جوان با مراقبت از درخت بالغ متفاوت است. درختانی که کمتر از دو یا سه سال سن دارند نیازهای بسیار متفاوتی دارند. هنگام هرس درخت انار در سال‌های اولیه باید مراقب باشید تا رشد آن قبل از استقرار کامل نهال از بین نرود.

هنگام کاشت درخت انار فقط شاخه‌های مرده، بیمار و شکسته را هرس کنید. درختان انار خریداری شده از نهالستان به درستی هرس شده‌اند، اما اگر تنه‌های اضافی دارید، آن را هرس کنید تا بیش از شش شاخه برای تنه باقی نماند.سال اول پس از کاشت نهال خود، درخت یا درختچه را حداکثر تا حدود 70 سانتی متری هرس کنید. سپس تمام پایه‌های جوشی پایین تنه را از تنه خارج کنید. در این مدت، شاخه ها را به دو سوم از طول خود ببرید. تمام شاخه‌هایی را با یکدیگر متقاطع هستند هرس کنید و در هر شاخه‌ی اصلی حدود سه تا پنج شاخه جوان (جوانه) نگه دارید. این سنگین ترین هرسی است که برای درخت انار خود انجام می‌دهید. با افزایش سن درخت، هرس شدید آن شاخه‌های مولد را از بین می‌برد و عملکرد میوه شما را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، پس از استقرار کامل درخت (معمولاً تا سال سوم) باید به آرامی و با دقت هرس کنید.

شاخه‌ هرس نشده انار

2- هرس سال دوم انار

در سال دوم، هرس انار باید در اواخر زمستان تا اوایل بهار قبل از شروع رشد انجام شود. هر پایه جوشی متصل به پایین تنه را دوباره هرس کنید. شاخه‌های کوچک که به سمت داخل یا پایین هستند را هرس کنید. بر روی هر شاخه‌ای که بیش از حد بلند است از برش های سر زنی (Heading) استفاده کنید. از هرس یا بریدن شاخه‌های اصلی که در سال اول انتخاب کردید، خودداری کنید.

پایه‌جوش انار

3- سال سوم و هر سال پس از آن

از چرخه منظم هرس درخت انار پیروی کنید. سالانه از اواخر زمستان تا اوایل بهار قبل از شروع رشد جدید هرس کنید. اولویت اول شما باید حذف هر گونه پایه جوش تنه و شاخه های نازک روی تنه باشد. سپس از استراتژی‌های هرس که در بالا ذکر شد استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. به یاد داشته باشید که برای تولید بهترین میوه فقط باید به درخت انار خود یک هرس سبک بدهید.

4- نگرانی در مورد هرس درختان انار

هنگام هرس درخت انار، مطمئن شوید که از قیچی تمیز و تیز استفاده کنید و تا جایی که ممکن است برش های منظمی بزنید. هنگامی که درخت را هرس کردید، تمام بریده‌ها را از منطقه دور کنید و ترجیحاً آن‌ها را بسوزانید. این امر خطر هرگونه آفت یا باکتری موجود را که مجدداً درخت را آلوده کرده و دوباره مشکل ساز شود، به ویژه در دوره رشد جدید را از بین می‌برد.

درخت انار