مزیت نهال گلدانی و نهال ریشه

Tuesday، ۱۸ Amordaad ۱۴۰۱

زمانی که برای خرید نهال به نهالستان وحیدافشار مراجعه می‌کنید، با اصطلاحاتی مواجه می‌شوید که در اولین برخورد شاید کمی ‌ناآشنا به نظر برسند. یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین این اصطلاحات "نهال گلدانی" است. اکثر مشتریان گرامی ‌در اولین برخورد با این نوع نهال سوالات مهمی ‌را می‌پرسند. در این بخش قصد داریم به اکثر این سوالات پاسخ دهیم تا مشتریان عزیز هنگام خرید نهال، بهترین انتخاب را انجام دهند.

نهال گلدانی انواع تاک

انواع عرضه نهال:

1- نهال ریشه لخت: این نوع نهال‌ها به صورت سنتی در همه‌ نهالستان‌ها موجود هستند. برای تهیه نهال ابتدا دانه در داخل باغ مادری کاشته می‌شود و تا زمان آماده شدن نهال برای کاشت در زمین اصلی از آن مراقبت می‌شود و همچنین پیوند نهال نیز در این مرحله اجرا می‌شود. زمانی که هنوز نهال در خواب زمستانی است (معمولا در اواخر زمستان یا اوایل بهار) نهال با آرامی ‌و با دقت فراوان از دل خاک بیرون کشیده می‌شود، خاک‌های اطراف ریشه جدا می‌شود، به طوری که ریشه نهال کاملا نمایان شود و سپس در کیسه نایلونی پیچیده می‌شود و به مشتری تحویل داده می‌شود. زمان خرید و کاشت این نوع نهال اواخر زمستان و اوایل بهار می‌باشد.

عرضه نهال ریشه لخت در نهالستان وحیدافشار

2- نهال گلدانی: همانطور که از اسم این نوع نهال پیدا است، نهال گلدانی به نهالی گفته می‌شود که در داخل گلدان کاشته شده است و به صورت ریشه پر است و همچنین می‌توان در زمان بیدار شدن نهال نوع برگ، میوه و اندازه نهال را به خوبی مشاهده کرد. گلدان این نوع نهال ها می‌تواند پلاستیکی، نایلونی، سفالی و یا حلبی باشد.

نهال گلدانی بهتر است یا نهال ریشه لخت؟

هر کدام از نهال ها گلدانی یا ریشه لخت مزیت مربوط به خودشان را دارند، پس برای آشنایی بهتر، تفاوت آن‌ها را به صورت لیست وار آماده کرده‌ایم.

1- قیمت: از آنجایی که پرورش نهال گلدانی پروسه طولانی و هزینه زیادی دارد، متعاقبا قیمت این نوع نهال بیشتر از نهال ریشه لخت می‌باشد. در بخش قیمت نهال گلدانی، نهالستان وحیدافشار در تلاش است تا بتواند با استفاده از تکنولوژی، دانش و تجربه، قیمت تمام شده این نوع نهال را کاهش دهد تا مشتریان عزیز نگرانی زیادی از این مورد نداشته باشند. نهال ریشه لخت همواره به عنوان یک خرید به صرفه و اقتصادی مطرح است.

2- زمان کاشت: زمان کاشت نهال ریشه لخت اکثرا در انتهای فصل زمستان و اوایل بهار و همچنین اواخر پاییز است. این زمان، به دلیل بیدار نشدن نهال و امکان انتقال آن به زمین اصلی همواره مورد توجه بوده است. علاوه بر زمان، شرایط محیطی نیز در ایام کاشت نهال ریشه لخت بسیار حیاتی است. اگر یخبندان طولانی، بارش های شدید، یا سایر عوامل محیطی اجازه کاشت در ایام مذکور را ندهد، استفاده از نهال گلدانی بهترین گزینه است. نهال گلدانی آماده کاشت در تمام فصول می‌باشد به این ترتیب این محدودیت زمانی کاشت نهال ریشه برهنه تا حد مطلوبی برطرف می‌شود. این مزیت نهال گلدانی به مشتریان عزیز این اجازه را می‌دهد تا اگر ایام کاشت نهال ریشه لخت را به هر دلیلی از دست داده باشند، امکان کاشت نهال و استفاده بهینه از زمان برای آنان وجود داشته باشد.

3- حمل و نقل: از آنجایی که نهال گلدانی فضای بیشتری از نهال ریشه لخت احاطه می‌کند، و همچنین وزن نهال گلدانی بیشتر است پس، حمل و نقل نهال گلدانی سخت‌تر است، به همین دلیل هزینه حمل و نقل نهال گلدانی بیشتر از نهال ریشه لخت است.

4- کیفیت: کیفیت نهال ربطی به نوع عرضه آن ندارد. تمامی ‌نهال های موجود در نهالستان وحیدافشار با بهترین کیفیت و زیر نظر اداره جهاد کشاورزی تولید می‌شود. نهال گلدانی چون به صورت ریشه پر است و همچنین حاوی خاکی است که با آن سازگاری دارد، زودتر شروع به وفق یافتن با زمین اصلی و باردهی می‌کند. همچنین به دلیل سبز بودن نهال در هنگام خرید، مشتری عزیز آرامش خاطر بیشتری نیز دارد. افت نهال در روش نهال گلدانی به دلایل گفته شده کمتر از نهال ریشه باز یا برهنه است.

انواع گلدان مربوط به نهال گلدانی

در این بخش سعی شده است تا به ساده ترین شکل تفاوت ما بین نهال ریشه برهنه و نهال گلدانی توضیح داده شود. امیدواریم با استفاده از راهنمایی انجام گرفته شده، بهترین رضایت از خرید را داشته باشید. اگر همچنان ما بین خرید نهال گلدانی یا ریشه برهنه مردد هستید، جای نگرانی نیست، می‌توانید با متخصصان نهالستان وحیدافشار تماس بگیرید و مشورت های لازم را برای انتخاب نوع نهال دریافت کنید.

برای کاشت انواع نهال از جمله نهال گلدانی و نهال ریشه برهنه می توانید به قسمت روش علمی کاشت انواع نهال مراجعه کنید.